Statut PTMK
STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA MIŁOŚNIKÓW KAKTUSÓW
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Polskie Towarzystwo Miłośników Kaktusów, zwane dalej Towarzystwem.
§ 2
Terenem działalności Towarzystwa jest Rzeczpospolita Polska.
§ 3
Siedzibą Towarzystwa jest Ruda Śląska.
§ 4
Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§ 5
Dla celów organizacyjnych Towarzystwo może zakładać oddziały oraz koła terenowe na obszarze całego kraju.
§ 6
Towarzystwo używa symbolu, którym jest stylizowany kaktus z napisem Polskie Towarzystwo Miłośników Kaktusów oraz pieczęci.
§ 7
- Towarzystwo jest dobrowolnym i samorządnym zrzeszeniem w celach nie zarobkowych, opierającym swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą z przeznaczeniem dochodów wyłącznie na realizację celów statutowych.
§ 8
Towarzystwo może należeć do organizacji krajowych i międzynarodowych o podobnym profilu działania.
§ 9
Towarzystwo ustanawia i nadaje odznaczenia.
Cele Towarzystwa
§ 10
Celem Towarzystwa jest:
- popularyzacja wiedzy o kaktusach i innych sukulentach, jako roślinach szczególnie zagrożonych w swoich środowiskach naturalnych,
- realizacje idei ochrony przyrody przez propagowanie amatorskiej uprawy kaktusów i innych sukulentów,
- rozwijanie zainteresowania uprawą kaktusów w społeczeństwie, jako swoistą formą rekreacji,
- współdziałanie z placówkami naukowymi i innymi zainteresowanymi organizacjami dla inicjowania badań naukowych.
§ 11
Cele te osiąga Towarzystwo przez:
- zrzeszanie miłośników kaktusów i innych sukulentów,
- organizowanie szkoleń w kraju i za granicą w zakresie systematyki, występowania, ochrony i uprawy kaktusów i innych sukulentów z uwzględnieniem idei ochrony przyrody,
- organizowanie odczytów, prelekcji, konkursów, dotyczących wiedzy o kaktusach i innych sukulentach,
- organizowanie wystaw, zjazdów i konferencji oraz uczestnictwo w podobnego typu imprezach organizowanych przez pokrewne organizacje zagraniczne,
- prowadzenie biblioteki, diateki i filmoteki,
- prowadzenie działalności wydawniczej, w tym szczególnie redagowanie biuletynu Świat Kaktusów,
- pozyskiwanie i rozprowadzanie materiału siewnego z kraju i zagranicy poprzez Bank Nasion,
- propagowanie wiedzy o kaktusach i innych sukulentach poprzez obecność Towarzystwa w mediach,
- organizowanie wyjazdów do hodowców kaktusów i innych sukulentów.
Członkowie Towarzystwa
§ 12
Członkami towarzystwa są:
- członkowie zwyczajni,
- członkowie honorowi,
- członkowie wspierający.
§ 13
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która ukończyła 12 lat, przy czym młodzież do lat 16 za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów.
- Członkowie zwyczajni są przyjmowani przez zarządy oddziałów.
§ 14
- Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona w realizowaniu celów Towarzystwa.
- Godność członka honorowego nadaje Walny Zjazd na wniosek Zarządu Głównego Towarzystwa.
- Członkowi honorowemu przysługują prawa członka zwyczajnego.
- Członek honorowy jest zwolniony z opłat członkowskich.
§ 15
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc finansową dla Towarzystwa.
§ 16
Cudzoziemcy niemający stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być członkami Towarzystwa za wiedzą Zarządu Głównego.
§ 17
- Wszystkim pełnoletnim członkom Towarzystwa - za wyjątkiem członków wspierających - przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze.
- Małoletni w wieku od 16 do 18 lat mogą korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym, że w składzie zarządów Towarzystwa większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 18
Członkowie mają prawo:
- brać udział w zjazdach, zebraniach, wystawach i wszelkich imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
- korzystać z biblioteki, diateki i filmoteki,
- otrzymywać wszelkie materiały - w tym biuletyn Świat Kaktusów - wydawany przez Towarzystwo, na zasadach określonych przez zarządy oddziałów,
- korzystać z oferty nasiennej Banku Nasion.
§ 19
Członkowie są obowiązani:
- terminowo opłacać składki członkowskie (nie dotyczy członków honorowych i wspierających),
- znać i realizować cele statutowe Towarzystwa,
- przestrzegać zasad koleżeńskości.
Ustanie członkostwa
§ 20
Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
- wystąpienia,
- wykluczenia,
- wykreślenia,
- śmierci, a w odniesieniu do osoby prywatnej - w przypadku jej ustania.
§ 21
Członek może wystąpić z Towarzystwa w każdym czasie na podstawie złożonej do zarządu oddziału pisemnej rezygnacji.
§ 22
- Członek może być wykluczony z Towarzystwa w wypadku, gdy z jego winy dalsze pozostawanie w Towarzystwie nie da się pogodzić z postanowieniami statutu.
- Wykluczenie może nastąpić w szczególności, gdy członek:
- świadomie szkodzi Towarzystwu lub działa wbrew jego interesom,
- poważnie narusza zasady koleżeńskości,
- uporczywie narusza postanowienia statutu, regulaminów i innych uchwał władz Towarzystwa.
§ 23
Wykreślenie może nastąpić w szczególności, gdy członek:
- nie płaci składek członkowskich przez 1 rok,
- został pozbawiony praw publicznych lub nie posiada pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 24
- Od decyzji zarządu oddziału o wykluczeniu lub wykreśleniu członkowi przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego w terminie 14 dni. Decyzja powzięta przez Zarząd Główny jest ostateczna.
- W przypadku odwołania się członka do Zarządu Głównego, jego członkostwo zostaje zawieszone do czasu rozstrzygnięcia sprawy.
Władze Towarzystwa
§ 25
Władzami Towarzystwa są:
- Walny Zjazd,
- Zarząd Główny,
- Komisja Rewizyjna.
§ 26
- Walny Zjazd jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W obradach Walnego Zjazdu biorą udział z głosem stanowiącym
- delegaci z oddziałów,
- członkowie honorowi,
- członkowie Zarządu Głównego,
- przewodniczący Komisji Rewizyjnej,
- redaktor naczelny wydawnictwa Świat Kaktusów,
- opiekun Banku Nasion,
- opiekun Diateki.
- Delegatami z oddziałów są: przewodniczący oddziału oraz delegaci wybrani na walnym zebraniu oddziału w proporcji 1 delegat na każdych 15 członków oddziału ( do 15 - 1 delegat, od 16 do 30 - 2 delegatów, itd.).
- W obradach Walnego Zjazdu mogą brać również udział z głosem doradczym pozostali członkowie Towarzystwa oraz zaproszeni goście.
§ 27
- Zwyczajny Walny Zjazd odbywa się raz na 4 lata.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd może być zwołany z ważnych powodów przez Zarząd Główny w każdym czasie.
- Zarząd Główny obowiązany jest także zwołać Nadzwyczajny Walny Zjazd na żądanie Komisji Rewizyjnej lub 1/3 zarządów oddziałów. Żądanie powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd powinien się odbyć najpóźniej w ciągu 2 miesięcy od dnia wniesienia żądania.
§ 28
- Zarząd Główny zwołuje Walny Zjazd przez wysłanie do wszystkich oddziałów, przynajmniej na 6 tygodni przed terminem Zjazdu, pisemnych zawiadomień zawierających porządek obrad.
- Walny Zjazd - zwołany zgodnie z wymaganiami statutu - jest prawomocny bez względu na ilość obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
- Uchwały na Walnym Zjeździe zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwał dotyczących zmiany statutu i likwidacji Towarzystwa, które wymagają większości 2/3 głosów obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
§ 29
- Obrady Walnego Zjazdu otwiera przewodniczący Zarządu Głównego lub inny upoważniony członek Zarządu.
- Otwierający obrady zarządza wybór Prezydium Walnego Zjazdu w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz.
- Członkowie Zarządu Głównego i Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Prezydium Walnego Zjazdu.
§ 30
Do wyłącznej właściwości Walnego Zjazdu należy:
- uchwalanie statutu oraz zmian w statucie Towarzystwa,
- ustalanie kierunków działalności i rozwoju Towarzystwa,
- wybór przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu Głównego,
- wybór Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej, ocena działalności Zarządu Głównego oraz udzielanie absolutorium członkom ustępującego Zarządu,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na Walnym Zjeździe,
- nadawanie godności członka honorowego,
- ustalanie zasad przyznawania odznaczeń,
- ustalanie wysokości składki na Zarząd Główny,
- rozwiązanie lub podział Towarzystwa, ustanowienie likwidatora i określenie celu przeznaczenia majątku likwidowanego Towarzystwa.
§ 31
- Zarząd Główny składa się z 5 - 7 członków - w tym przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza i skarbnika - wybranych spośród członków Towarzystwa przez Walny Zjazd.
- W okresie między zjazdowym Zarząd Główny może w miarę potrzeby uzupełnić swój skład, dokooptowując nie więcej niż 2 członków spośród członków Towarzystwa.
- Zebrania Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy członków Zarządu Głównego, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
- Zarząd Główny obowiązany jest także odbyć zebranie na żądanie Komisji Rewizyjnej. Żądanie powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania. W tym wypadku zebranie Zarządu Głównego powinno się odbyć w ciągu 30 dni od daty wniesienia żądania.
§ 32
- Zarząd Główny kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje je na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności rzeczowej i finansowej,
- powoływanie w miarę potrzeby komisji problemowych,
- rozpatrywanie odwołań przewidzianych statutem,
- organizowanie zjazdów, wystaw, pokazów, wycieczek itp. w skali krajowej oraz udział w podobnych imprezach zagranicznych,
- wnioskowanie do Walnego Zjazdu o nadanie godności członka honorowego,
- nadawanie odznaczeń
- powoływanie oddziałów i koordynowanie ich pracy,
- rozwiązywanie oddziałów nieposiadających osobowości prawnej i wykluczanie z Towarzystwa oddziałów z osobowością prawną,
- powoływanie i odwoływanie redaktora naczelnego wydawnictwa Świat Kaktusów oraz opiekunów Banku Nasion i Diateki,
- nadzorowanie pracy redakcji Świata Kaktusów, Banku Nasion i Diateki,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do innych organizacji o podobnym profilu działania oraz występowania z nich.
- Zarząd Główny składa sprawozdania ze swojej działalności Walnemu Zjazdowi.
§ 33
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych na Walnym Zjeździe spośród członków Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
§ 34
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa pod względem prawidłowości działań i zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami Walnych Zjazdów,
- opiniowanie sprawozdań finansowych i planu finansowego na rok następny,
- składanie na Walnym Zjeździe sprawozdań i ocena działalności Zarządu Głównego, redakcji Świata Kaktusów, Banku Nasion i Diateki,
- wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w zebraniach Zarządu Głównego i innych ogniw Towarzystwa z głosem doradczym.
.
§ 35
- Oddziały Towarzystwa powoływane są na podstawie uchwały Zarządu Głównego.
- Minimalna liczba członków oddziału wynosi 10 osób.
- Każdy oddział Towarzystwa na wniosek walnego zebrania oddziału może uzyskać osobowość prawną.
- Oddziały mogą zakładać koła terenowe, kierowane przez opiekunów, które podlegają zarządowi oddziału.
§ 36
Władzami oddziału są:
- walne zebranie oddziału,
- zarząd oddziału,
- komisja rewizyjna oddziału.
§ 37
- Zwyczajne walne zebranie oddziału odbywa się raz na 4 lata.
- Nadzwyczajne walne zebranie oddziału może być zwołane z ważnych powodów przez zarząd oddziału w każdym czasie.
- Zarząd oddziału obowiązany jest także zwołać nadzwyczajne walne zebranie oddziału na żądanie Zarządu Głównego, komisji rewizyjnej oddziału lub 1/3 członków oddziału. Żądanie powinno być złożone na piśmie z podaniem uzasadnienia.
- Nadzwyczajne walne zebranie oddziału powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 6 tygodni od dnia wniesienia żądania.
§ 38
- Zarząd oddziału zwołuje walne zebranie oddziału przez zawiadomienie wszystkich członków oddziału przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem zebrania, przedstawiając porządek obrad.
- Walne zebranie oddziału - zwołane zgodnie z wymaganiami statutu - jest prawomocne bez względu na ilość obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
- Uchwały na walnym zebraniu oddziału zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwały dotyczącej rozwiązania oddziału z osobowością prawną, która wymaga większości 2/3 głosów obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
- W walnym zebraniu oddziału mogą również brać udział z głosem doradczym zaproszeni goście.
§ 39
- Obrady walnego zebrania oddziału otwiera przewodniczący zarządu oddziału lub inny uprawniony członek zarządu.
- Otwierający obrady zarządza wybór prezydium walnego zebrania oddziału w składzie: przewodniczący, jego zastępca i sekretarz.
- Członek zarządu oddziału nie może być przewodniczącym prezydium walnego zebrania oddziału.
§ 40
Do kompetencji walnego zebrania oddziału należy:
- ustalanie kierunków działalności oddziału,
- wybór przewodniczącego i pozostałych członków zarządu oddziału,
- wybór komisji rewizyjnej oddziału,
- rozpatrywanie sprawozdań komisji rewizyjnej oddziału, ocena działalności zarządu oddziału oraz udzielanie absolutorium członkom ustępującego zarządu,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na walnym zebraniu oddziału,
- ustalanie wysokości wpisowego i składki członkowskiej,
- wybór delegatów na Walny Zjazd,
- wnioskowanie o uzyskanie osobowości prawnej dla oddziału,
- rozwiązywanie oddziału z osobowością prawną, ustanowienie likwidatora i określenie celu przeznaczenia majątku likwidowanego oddziału.
§ 41
- Zarząd oddziału składa się z 5 - 7 członków - w tym przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza i skarbnika - wybranych spośród członków oddziału na walnym zebraniu oddziału.
- Zarząd oddziału może w miarę potrzeby uzupełnić swój skład w okresie między walnymi zebraniami oddziału, dokooptowując nie więcej niż 2 członków spośród członków oddziału.
- Zebrania zarządu oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków zarządu oddziału, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
- Zarząd oddziału obowiązany jest także odbyć zebranie na żądanie komisji rewizyjnej oddziału. Żądanie powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania. W tym wypadku zebranie zarządu oddziału powinno się odbyć w ciągu 30 dni od daty wniesienia żądania.
§ 42
- Zarząd oddziału kieruje pracą oddziału zgodnie z wytycznymi władz Towarzystwa oraz walnego zebrania oddziału.
- Do kompetencji zarządu oddziału należy:
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności rzeczowej i finansowej,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa, powierzonym oddziałowi bez osobowości prawnej, w ramach uprawnień udzielonych przez Zarząd Główny lub majątkiem, posiadanym przez oddział z osobowością prawną, w ramach uprawnień udzielonych przez walne zebranie oddziału,
- prowadzenie ewidencji członkowskiej, przyjmowanie członków oraz pozbawianie członkostwa w sytuacjach przewidzianych statutem,
- zakładanie i rozwiązywanie kół terenowych oraz powoływanie ich opiekuna,
- wnioskowanie do Zarządu Głównego o nadanie odznaczeń,
- ustalanie zasad korzystania z biblioteki, diateki i filmoteki oddziału.
- Zarząd oddziału składa sprawozdania ze swojej działalności walnemu zebraniu oddziału.
- Roczne sprawozdania z działalności rzeczowo-finansowej, zaopiniowane przez komisję rewizyjną oddziału, zarząd oddziału obowiązany jest przedłożyć Zarządowi Głównemu.
§ 43
- Komisja rewizyjna oddziału składa się z 3 członków wybieranych na walnym zebraniu spośród członków oddziału.
- Do zadań komisji rewizyjnej oddziału należy:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności oddziału Towarzystwa pod względem prawidłowości działań i zgodności z przepisami prawa, postanowieniami statutu oraz uchwałami walnych zebrań oddziału i władz Towarzystwa,
- opiniowanie rocznych sprawozdań z działalności rzeczowo-finansowej zarządu oddziału,
- składanie na walnym zebraniu oddziału sprawozdań i ocena działalności zarządu oddziału,
- wnioskowanie o udzielenie absolutorium zarządowi oddziału.
- Członkowie komisji rewizyjnej oddziału mogą brać udział w zebraniach zarządu oddziału z głosem doradczym.
Majątek i gospodarka finansowa
§ 44
- Majątek Towarzystwa składa się z ruchomości i środków finansowych stanowiących własność Towarzystwa. Majątkiem tym dysponuje Zarząd Główny oraz zarządy oddziałów w ramach uprawnień udzielonych im przez Zarząd Główny.
- Majątek oddziału z osobowością prawną nie podlega dyspozycji Zarządu Głównego. Nabywanie, zbywanie i obciążanie majątku wymaga uchwały walnego zebrania oddziału. Nabywanie książek, czasopism, kaset itp. pozostawia się do decyzji zarządu oddziału.
§ 45
Majątek Towarzystwa, będący w dyspozycji oddziału w momencie uchwalenia wniosku o uzyskanie osobowości prawnej, staje się własnością oddziału na skutek pisemnego wniosku zarządu oddziału do Zarządu Głównego, wysłanego nie później niż w okresie 3 miesięcy od dnia uzyskania osobowości prawnej.
§ 46
Oświadczenia w sprawach majątkowych składają oraz pełnomocnictw udzielają przez swoje podpisy pod pieczątka Towarzystwa dwaj członkowie zarządu odpowiedniego szczebla: przewodniczący lub jego zastępca oraz skarbnik.
§ 47
Środkami finansowymi Towarzystwa są:
- wpisowe,
- składki członkowskie; młodzież ucząca się do lat 24, emeryci i renciści mogą korzystać ze zniżki w wysokości ustalonej przez walne zebranie oddziału,
- dotacje i darowizny,
- dochody z własnej działalności,
- dochody z majątku Towarzystwa,
- dochody z ofiarności publicznej.
§ 48
Rachunkowość prowadzi się na zasadach obowiązujących przepisów.
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 49
- Zmiana statutu wymaga uchwały Walnego Zjazdu, powziętej większością 2/3 głosów obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
- Projektowane zmiany powinny być uwidocznione w porządku obrad, podanym do wiadomości członkom Towarzystwa w terminie 6 tygodni przed rozpoczęciem Walnego Zjazdu.
§ 50
- Rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zjazdu, powziętej większością 2/3 głosów obecnych uprawnionych do udziału z głosem stanowiącym.
- Likwidację przeprowadza się zgodnie z ogólnymi postanowieniami ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
- Majątek Towarzystwa - po uregulowaniu zobowiązań - zostanie przekazany na cele określone uchwałą Walnego Zjazdu.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa nie dotyczy oddziałów posiadających osobowość prawną i ich majątku, jeśli zarządy tych oddziałów w okresie 1 miesiąca od dnia podjęcia uchwały zawiadomią likwidatora o woli przekształcenia oddziału w odrębne stowarzyszenie oraz w okresie 2 miesięcy złożą wniosek o zarejestrowanie nowego stowarzyszenia w sądzie rejestrowym.
Postanowienia końcowe
§ 51
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem obowiązują przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) z późniejszymi zmianami.
§ 52
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Warszawa, dnia 04.10.2014
Pobierz Statut PTMK